איך מובילים לשינוי בריאות גם כשהמטופל אינו מוכן לשינוי?
שינוי גישה בהדרכת מטופלים לבריאות
ברפואה הראשונית בדרך כלל אומרים למטופל מה לעשות.
אני קוראת לגישה זו של הדרכת המטופל: גישת "הגד, הגד, הגד"
היא עובדת מצוין עם אנשים שמוכנים לעשות שינוי בבריאותם שזה בערך כ20% מהאנשים.
הבעיה היא מול 80% מהמטופלים שאינם מוכנים לציית להמלצות המומחה ואינם מוכנים לחולל שינוי בבריאותם..
מול מטופלים אלו שאינם מוכנים לשינוי – המלצות לא יעזרו. לפעמים זה אפילו יחזק את ההתנגדות שלהם.
הגישה שנמצאה כמצליחה בהנעת שינוי התנהגות מול מטופלים אלו היא גישה ששמה את המטופל במרכז.
בגישה זו המטפל מברר עם המטופל מהן העדפותיו ואיזו המלצה מתוך ההמלצות הוא מוכן ומסוגל לעשות
לאורך זמן לאור נסיבות חייו. אני קוראת לגישה זו: "גישת "שאל,הגד, שאל".
כשמשתמשים בגישה זו מקבלים יותר היענות להמלצות, יותר עמידה במדדי בריאות,
יותר שביעות רצון של המטופלים מהקשר עם המומחה
ולא פחות חשוב – שביעות רצון של המטפלים שחווים יותר הצלחה וסיפוק.
הקושי ליישם גישה זו קשור ל 2 גורמים:
1- הכשרות של מקצועות הבריאות מתמקדות בעיקר בהנחיות הקליניות ואין מספיק התייחסות למיומנויות תקשורת מטפל-מטופל.
2- לרפואה הראשונית בדרך כלל אין מספיק זמן לדון בנושאים אלו עם המטופל. העברת ידע לוקחת פחות זמן.
יחד עם זאת, מאמר ב JAMA מצביע על כך כי כתוצאה ממציאות זאת 50% מהמטופלים עוזבים את המרפאה
מבלי להבין את ההמלצות שניתנו להם ורק ב 10% מהביקורים המטופל מעורב בהחלטות שנעשות בביקור.
רוב המטופלים אינם נענים לרוב ההמלצות שניתנות להם או כי אינם מבינים אותן או כי אינם מסכימים להן.
בשורה התחתונה מספר רב של ביקורים אינם מסייעים למטופל ובעצם הופכים להיות ביקורים מבוזבזים
(JAMA article “A 63 year old man with multiple cardiovascular risk factors” 2007;298:2048-55)
גישת המטופל במרכז היא הבסיס של האימון לבריאות והיא כרוכה במס' מיומנווית פרקטיות שניתנות ליישום ברפואה הראשונית.
מטרתה לפתור מצבים בהם מטופלים אינם מבינים או אינם מוכנים לבצע את ההמלצות הרפואיות,
לשפר את היענות המטופל להמלצות הרפואיות ולשפר את התוצאות הקליניות ואת איכות החיים של המטופל
השינוי המרכזי בגישה הוא המעבר מ tell ל ask:
מגישה של הוראות- להגיד לאנשים מה לעשות (tell),
לגישה של שיתוף – לשאול את המטופל מה הוא מוכן ומסוגל לעשות(ask).
בגישה החדשה המטפל עובד בשיתוף פעולה עם הלקוח, שנתפס כמומחה לחייו, יצירתי ובעל תושיה.
במסגרת הגישה המשתפת נלמדות מיומנויות תקשורת כמו הקשבה, אמפתיה שאילת שאלות מוטיבציוניות
ועידוד המטופל וכן מיומנויות פרקטיות הרלוונטיות להדרכת המטופל כמו הצבת אג'נדה לביקור במשותף עם המטופל,
הערכה וחיזוק של מוכנות לשינוי, ייעוץ והדרכה באמצעות שאילת שאלות (ראו דוגמה למטה),
התמודדות עם התנגדות המטופל (כולל התמודדות עם תקשורת אלימה), זיהוי חסמים וחשיבה משותפת על פתרונות,
הצבת יעדים משותפת וסיוע למטופל לבנות תוכנית פעולה שבועית (בכל ביקור משתמשים במיומנות אחת או יותר).
על מנת להמחיש את ההבדל בין שתי הגישות להלן 2 דוגמאות של דיאלוג מטפל-מטופל
דיאלוג מטפל – מטופל בגישת "הגד" (tell)
מטפל: יש לי בשורות רעות בשבילך: יש לך סכרת.
מטופל: אוי ואבוי…
מטפל: אל תדאג, אני אדאג לך. אני אסביר לך מה זה סכרת ואתה תצטרך לשנות את התזונה שלך, לעשות פעילות גופנית ולקחת תרופות.
מטופל: אוקיי
מטפל: הנה מה שאתה צריך לאכול, תעשה הליכה כל יום 30 דקות, ותתחיל לקחת את התרופה הזאת.
מטופל: בסדר
************
דיאלוג מטפל – מטופל בגישת האימון לבריאות "שאל" (ask)
מטפל: הבנתי שהרופא הודיע לך שיש לך סכרת, מה אתה חושב על זה?
מטופל: אני מפחד, יש לי דוד עם סכרת ויש לו כל מיני בעיות ברגליים, בכליות, הוא לא חי טוב.
מטפל: זה נכון שיש סיבוכים שנובעים מסכרת כמו בעיות רגליים וכליות, אבל יש הרבה דברים שתוכל לעשות כדי לאזן את הסכרת ולמנוע אותם.
מה לפי דעתך יכול לשמור על איזון הסכרת שלך?
מטופל: להפסיק לאכול סוכר וממתקים.
מטפל: נכון, שינוי בתזונה שכולל הפחתה משמעותית של מתוקים. יש עוד המלצות מבחינת תזונה, מבחינת פעילות גופנית, ובהמשך גם נשקול נטילת תרופה. על מה תרצה לדעת יותר?
מטופל: אני רוצה לדעת לגבי תזונה, מה אני צריך לעשות?
מטפל: האם יש משהו שאתה אוכל שאתה חושב שגורם לרמת הסוכר שלך לעלות?
מטופל: ממתקים, שוקולדים, עוגות.
מטפל: זה נכון. מתוקים וגם פחמימות כמו אורז, לחם פסטה…מה אתה מוכן להוריד או להפחית? כמה אתה מסוגל להוריד/להפחית …?
מטופל: כן אני מסוגל.
מטפל: יופי! אז בוא נחשוב על תוכנית פעולה לשבוע הקרוב…
*********
בגישה המשתפת, לפני שהמטפל מייעץ ונותן מידע, הוא מברר מה המטופל כבר יודע.
כך הוא לא ידריך את המטופל על דברים שידועים לו (כי אנשים לא אוהבים שאומרים להם דברים שהם כבר יודעים…).
הגישה המשתפת מעודדת את המטופל לקחת תפקיד אקטיבי הן בשיחה והן בניהול בריאותו.
זו גישה שאפשר ומומלץ ללמוד אותה והיא חשובה למטפלים ומומחי בריאות שרוצים כלים להתמודדות עם התנגדות לשינוי
ורוצים להצליח להניע יותר מטופלים ליישם לאורך זמן את המלצות הבריאות.
קורס אימון לבריאות – להיות מוביל שינוי
באוקטובר נפתחים מחזורים 50-51 של קורס Medicoach להיות מוביל שינוי בוולפסון ובחיפה (צמוד לרכבת)
הקורסים מתאימים לאנשי מקצועות הבריאות, האימון ולכל שוחר בריאות שרוצה להשפיע בריאות ואיכות חיים על עצמו וסביבתו.
לפרטים לחצו כאן: קורס אימון לבריאות – גישה חדשה בהדרכת מטופלים
ניתן להזמין קורס או סדנה לתוך הארגון.
החל משנת 2007 אלפי אנשי מקצועות הבריאות למדו בקורסים של Medicoach.
פרטים נוספים והרשמה בטלפונים 052-7331929, 052-7331929 או במייל :
meirav@medicoach.co.il.