3 טעויות נפוצות בהדרכת מטופלים לבריאות

אם אתם אנשי מקצועות הבריאות אתם בוודאי מוצאים את עצמכם מדריכים ומעבירים ידע, המלצות מקצועיות וטיפים מהניסיון הרב שלכם, ולמרות זאת, עם רוב המטופלים זה לא ממש עובד….

המטופלים לא תמיד מקשיבים, לא עושים את רוב ההמלצות או שהם מספרים על קשיים ואי הצלחות. הדבר עלול ליצור תסכול גם של המטופלים וגם של המטפלים.

למה זה קורה? מה הסיבות לכך שהמלצות לא מחוללות שינוי?

חלק מהסיבות בגללן הדרכה לא מחוללת שינוי קשורות לטעויות נפוצות שמטפלים עושים כשהם מדריכים לבריאות.
קבלו 3 מהן: 

 

1. שימוש יתר ברפלקס התיקון – אחת הטעויות המרכזיות של אנשי מקצוע ושל אנשים בכלל, היא הנטייה להתמקד במה שהמטופל לא עושה ואז ללמד אותו את הדרך הנכונה – הדרך שלהם.לדוגמה כשמטופל מספר שהפסיק לקחת תרופה, המומחה מגיב בביקורת "זה לא בסדר" ומסביר למה כדאי לקחת את התרופה.
למה זו טעות? אנו נוטים לחשוב שנזיפה גורמת לאנשים להתעשת ולהקשיב לנו. בפועל גישה ביקורתית עלולה לעורר תחושות של אשמה, כישלון וסגירות שדווקא מדכאת מוטיבציה.

 

2. לא מתייחסים למידת המוכנות לשינוי של המטופל
אנשי מקצוע נוטים להתמקד באג'נדה שלהם. יחד עם זאת לאנשים/מטופלים יש אג'נדה משלהם שאינה תמיד חופפת לזו של איש המקצוע .לדוגמה: לשיפור מצב בריאותי של מטופלת נדרשים מספר שינויים. המומחה רוצה לעזור לה עם מה שדחוף ביותר בעיניו, שזה להפסיק לעשן ואילו המטופלת לא מעוניינת להפסיק לעשן כרגע, אולם היא מוכנה לשקול לעשות שינוי בהרגלי התזונה שלה.
במצב זה, אם המטפל יתעלם מוכנותה לשינוי בנושא התזונה ויקדם שיחה בנושא העישון – שם אין לה מוכנות, סביר שיקבל התנגדות מהמטופלת.
למה זו טעות
? לקדם שיחה בתחום שבו אין מוכנות לשינוי יוביל להתנגדות ולמבוי סתום ויסגור את השיחה.
באופן זה תתפספס ההזדמנות לקדם את מה שכן אפשרי כרגע.

 

 

3. שימוש יתר בהדרכה, גישת "הגד, הגד, הגד" – הטעות השכיחה ביותר היא הנטייה לדבר, להסביר, להמליץ וכאשר האדם לא מסכים או לא מצליח ליישם, לעזור לו באמצעות הדרכה נוספת ולהוסיף הסבר מלחיץ על מצבו. למה זו טעות הסברים יכולים להתאים בשלב בו אנשים מוכנים להקשיב ומוכנים

לחולל שינוי, אולם לרוב זה לא המצב. על פי מחקרים 80% מהמטופלים שצריכים לעשות שינוי אינם  מוכנים לשינוי והדרכה לא תתאים להם. במצבים אלו הדרכה עלולה לעורר חוסר סבלנות, אטימות והתנגדות אצל המטופל ובמקביל תסכול, שחיקה ועייפות של המטפל. גם במצבים בהם המטופלים מוכנים לשינוי ומסכימים לשמוע הדרכה, המרחק בין לדעת לבין ליישם ולשמר הוא גדול מאד.

מעניין אתכם ללמוד מה עושים במצבים בהם הדרכה לבריאות אינה מספיקה?

איך מובילים מטופלים  לשינוי ואיך להיות מובילי שינוי עם בני משפחה ועם עצמכם?

מוזמנים לקורס דיגיטלי ממוקד לאנשי מקצועות הבריאות והאימון
להיות מוביל שינוי – איך לקדם בריאות במצבים בהם הדרכה אינה מספיקה?

לחצו פה לפרטים על הקורס:

איך לקדם בריאות כשהדרכה לבדה אינה מספיקה? עקרונות מהגישה המוטיבציונית