תקשורת מובילת שינוי – אימון לבריאות

מאמר לאנשי מקצועות הבריאות, ההדרכה ולכל מי שעוסק בהובלת שינוי

בעבר הלא רחוק רופא או אחות יכלו לתת הוראות למטופל והאחרון היה מבצע. המונח המקצועי לכך הוא קומפליינס (compliance) ובעברית: היענות לטיפול. במילון פירוש המילה הזו הוא גם צייתנות והיום היא תופעה שהולכת ופוחתת יחד עם הנוהג להפעיל אנשים באמצעות הוראות ואולי טוב שכך, כי עם יד על הלב, ככל שזה נשמע מפתה, האם היינו באמת רוצים מטופלים או ילדים צייתנים? כאלו שלא חושבים ופשוט עושים…

מהי הסיבה שידה העליונה של סמכות המומחה של הרופא, האחות וכן הלאה (ולצורך העניין גם בעלי תפקידים אחרים כגון מורים והורים) עברה שינוי בשנים האחרונות? מלבד זוועות היסטוריות כמו השואה שדרכן התבהר המחיר של צייתנות, הגיעה מהפכת האינטרנט שהשטיחה מעמדות ואפשרה לכולנו להיות בעלי ידע ויכולת להשפיע גם ללא סמכות פורמאלית.  מיעוטים וקבוצות חלשות בחברה התחזקו והיום יש זכויות הילד וזכויות החולה וכיוצא בזה ואם פעם הייתה הגמוניה של דרך אחת נכונה, היום יש דרכים רבות ולכל אדם יש שביל.

אולם למרות שהמציאות השתנתה, אנחנו לא ממש השתנינו. אנחנו עדיין מנסים להשפיע בדרכים הישנות ופשוט להגיד לאנשים מה לעשות. בתפקידי סמכות והדרכה בתחום הבריאות (ובתחומים נוספים) לא קל לנו לוותר על המקום הנוח ורב הכבוד של זה שיודע מה נכון עבור מישהו אחר. אמנם יש מקרים מסוימים שזהו אכן המצב ועלינו להשתמש בידע, בניסיון ובסמכות שלנו ולעשות את שנדרש מתוקף סמכות זו (לדוגמה מצבים רפואיים חד משמעיים של חיים או מוות). אולם במרבית המקרים ישנן אפשרויות בחירה ואז ההחלטה היא בידי האדם עצמו. מטפל שיכתיב למטופל שלו כיצד לנהוג מבלי להתחשב בהעדפותיו וסגנון חייו של זה ימצא את עצמו עד מהרה מול התנגדות גלויה או סמויה.

אם כבר אי אפשר פשוט להגיד לאנשים מה לעשות אז מה כן? מהי הסמכות החדשה של רופאים, אחיות, מטפלים, מדריכים ואולי גם מנהלים והורים במציאות חדשה בה התפקיד, הניסיון והמומחיות אינם תמיד מספיקים על מנת להפוך אותנו לבעלי השפעה ובתקופה בה צייתנות לסמכות חיצונית פינתה את מקומה לצורך באוטונומיה ובחירה אישית. בדיוק בנקודה זו טמון הפתרון – עלינו להתאים את עצמנו לרוח התקופה או שנחדול מלהיות רלוונטיים. איש מקצוע שידע לעבור מגישה של קומפליינס לגישה של אליינס (alliance) כלומר יצירת קשר ושיתוף פעולה וייתן ידע רלוונטי בגישה המעודדת חשיבה אוטונומית ובחירה אישית, יזכה ביותר השפעה מאשר מומחה שפשוט יגיד לאותו אדם מה לעשות.

איך עושים את זה? עוברים מהדרכה לאימון, מגישה של "הגד, הגד, הגד" לגישה של "שאל, הגד, שאל". יוצרים תקשורת בגובה העיניים. פחות דורשים ויותר ממליצים, מבקשים או מציעים. פחות מדקלמים או נואמים ויותר מתאימים את הידע וההדרכה למה שהאדם הספציפי צריך. יותר מסתכלים בעיניים ופחות במסך וככל שזה מתאפשר פחות קובעים עבור האחר ויותר מבררים איך הוא רואה את הדברים . באופן כללי, בגישת האימון אנו תופסים את האדם כמומחה לחייו, כיצירתי, אקטיבי ובעל כוחות ותושייה גם אם הוא חולה או במשבר.

זוהי תקשורת מובילת שינוי והיא מהווה אחד מ6 נדבכים של האימון לבריאות. 5 התחומים הנוספים שבהם משתמש מאמן הבריאות להוביל שינוי הם : להיות דוגמה אישית, כלים להשגת מטרות ופתרון חסמים, מיומנויות של רוגע ומיינדפולנס, מיומנויות להתמודדות עם מצבים קשים ואחרון חביב, ידע ומידע בריאותי. כל הכלים והמיומנויות הם מבוססי מחקר ומגיעים מדיסציפלינות רבות: האימון מבוסס תוצאות, הנל"פ, המיינדפולנס, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, הפסיכולוגיה החיובית ועוד…

Medicoach הוא בית הספר המוביל בארץ לאימון בריאות ומלמד ומכשיר אחיות, רופאים, מטפלים מתחומי הרפואה המשלימה וצוותים רפואיים ופרא רפואיים בבתי חולים וקופות חולים בארץ החל משנת 2007.

רוצים ללמוד עוד על האימון לבריאות?

בואו לאחד מהקורסים שלנו שנפתחים בקרוב – לפרטים לחצו כאן