מהי השאלה שכדאי להשתמש בה במצבים קשים?

בחייים כמו בחיים אנו והסובבים אותנו חווים לעיתים קושי וכאב. מישהו עושה או אומר משהו שלא מתחשב בנו, אנו מקבלים תוצאות לא רצויות לאחר שהתאמצנו, מצב בריאותי עלול להגביל אותנו ועוד …

ההשלכה של המצבים הללו היא בד"כ רגשית, מחשבתית והתנהגותית: אנו מרגישים רע, חושבים מחשבות ביקורתיות ומתנהגים באופן תגובתי. התוצאה של כל זה היא – עוד בעיות! חוק היצירה קובע כי מה שאנו מתמקדים בו – גדל! כשאנו מתמקדים בקושי ובבעיות אנו מושכים לחיינו עוד בעיות. לכך הכוונה בביטויים "לקום על רגל שמאל" או "צרות באות בצרורת"

אחת השאלות שעשויות ליצור שינוי מהיר במיקוד ובהרגשה שלנו ושל הסובבים אותנו היא: "מה טוב בזה?" ברוב המקרים אפשר למצוא משהו טוב בכל בעיה או קושי. לדוגמה, מישהו מאחר לפגישה איתנו – במקום לרטון ולהאשים אפשר לשאול את עצמנו "מה טוב בזה?".
יתכן כי בהתחלה נרגיש התנגדות ויעלו כל מגרעות וחסרונות האיחור כגון: בזבוז זמן, חוסר התחשבות ועוד. תנו למחשבות השליליות לעבור ואז שאלו שוב: "בכל זאת, מה טוב בזה?"
יתכן שהאיחור פינה לנו זמן לעשות משהו חשוב כמו להתכונן לפגישה או לעשות טלפון חשוב.

ככל שנשאל את עצמנו מול מצבים "קשים" את השאלה "מה טוב בזה?" זה יסייע לנו להתמקד בצדדים החיוביים של מצבים ואנשים בחיינו, וכך נקבל עוד ועוד אנשים ומצבים חיוביים לחיינו.

איך השאלה הזאת יכולה לבוא לידי ביטוי בתקשורת אחות-מטופל?

הרבה פעמים אנו פוגשים את המטופלים במצב קשה. כואב להם פיסית או רגשית, בדיקות הדם שלהם מעידות על גורמי סיכון והם אינם מצליחים לפעול לפי המלצות הרופא והאחות. הרבה פעמים נמצא עצמנו דואגים להם ומתוסכלים כמעט כמותם ובעיקר מתוסכלים מהם – המטופלים שלא מספיק עושים בשביל הבריאות שלהם. התסכול הזה עובר למטופל ועלול להחליש את המוטיבציה שלו.

אז במקום להתמקד במה המטופל אינו עושה, הצעתי היא לשאול (את עצמנו) "מה טוב במטופל הזה? ומה הוא כן עושה טוב?" ולשאול את המטופל ישירות: " מה כן הצלחת לעשות מבחינת ההמלצות? ומה עשית בשביל הבריאות שלך השבוע?" גם אם המטופל עשה מעט ויש לו עוד שינויים רבים לעשות בהתנהגותו, ההתמקדות במה שטוב בהתנהגותו תייצר אצלו הרגשה טובה ומוטיבציה להמשך.

בקורס מיומנויות אימון בריאות לאחיות נלמדות בין השאר מיומנויות תקשורת אחות – מטופל. מעבר להדרכה וטיפול מקצועיים (בהם משקיעים רבות בתוכניות הלימודים השונות) ישנה חשיבות רבה לאופן בה האחות מתקשרת עם המטופל. תקשורת נכונה עשויה להגדיל את המוטיבציה של המטופל לשינוי התנהגות, לפתור מחסומים לשינוי (וישנם רבים כאלו) ובאופן כללי לקדם את בריאות המטופל ולא פחות חשוב מכך גם את שביעות רצון האחות מתפקידה.

לבירור מועד ומיקום קורס אימון לאחיות לחצ/י כאן.