מהו אימון לבריאות

אימון בריאות הוא תהליך בו המאמן מסייע ללקוח שלו ליישם את ההמלצות הרפואיות והמלצות לאורח חיים בריא שהוא קיבל מיועץ הבריאות: הרופא, אחות, דיאטנית, נטורופת וכו הלאה.

לדוגמה: מגיעה אישה שיודעת שפעילות גופנית קבועה תיטיב עם הבריאות והמשקל שלה, היא הולכת לרופא או לבעל מקצוע בריאות אחר והוא ממליץ לה על 5 פעמים בשבוע 30 דקות פעילות גופנית. היא יוצאת נחושה להתמיד אולם כאשר היא מגיעה הביתה, לשבוע עמוס הכולל ילדים, עבודה, בית ועוד, היא לא מצליחה למצוא זמן וכוחות לפעילות גופנית (למרות כוונותיה הטובות). תרחיש דומה עלול לקרות עם שמירה על תזונה בריאה, נטילת תרופות וניהול סטרס. מאמן הבריאות נכנס בדיוק כאן. הוא  יסייע ללקוח שלו להצליח ליישם את מה שהוא יודע ורוצה ולא מצליח לממש.

איך עובד אימון בריאות?

שינוי זה דבר קשה, והוא קשה לכולנו היות ויש הרבה חסמים לשינוי. יועצי בריאות בדרך כלל מסתפקים בלהגיד לאנשים מה לעשות, מבלי להתייחס לחסמים הללו. חשוב להבין כי ידע לבדו לא בהכרח מניע לפעולה היות ומרבית האנשים שיודעים ורוצים, עדיין אינם מוכנים לעשות שינוי.  באופן כללי ניתן לומר כי רוב האנשים אמביוולנטיים כלפי שינוי בריאות: הם בו זמנית רוצים ולא רוצים, או לא מאמינים שיכולים.

המאמן לבריאות מיומן בלזהות את החסמים הללו ויש לו כלים לסייע לאדם לפתור את החסמים הללו ולהניע אנשים לפעולה.

הדבר הראשון שהמאמן לבריאות עושה זה מקשיב באמפתיה. אנשים שמגיעים לאימון בריאות מגיעים עם הרבה האשמה וביקורת עצמית, שהם גורם מרכזי להשמנה ובעיות בריאות – אנחנו לא מטפחים ודואגים למישהו (עצמנו וגופנו) שאנחנו לא אוהבים ומעריכים. מאמן הבריאות עוזר ללקוח שלו לאהוב ולקבל את עצמו כפי שהוא ויחד עם זאת לשאוף לשינוי.

בהמשך מאמן הבריאות עוזר ללקוח שלו לגייס מוטיבציה ולרצות לצאת לפעילות גופנית (או כל התנהגות בריאה אחרת) במקום להיות חייב וצריך. אנשים מגיעים עם מוטיבציה חיצונית של צריך, מוכרח וחייב, מילות הנעה (מוטיבציה) הכי פחות מניעות היות ואין בהן בחירה ולכן אנו בדרך כלל מתמרדים נגדן. המאמן עוזר לפתח מוטיבציה פנימית כך שהיציאה לפעילות הגופנית תעשה מתוך הבנת היתרונות הגלומים בה ובחירה אישית ולא רק מתוך חובה.

עוד דבר שהמאמן לבריאות עושה זה לעזור ללקוח שלו להאמין שהוא יכול. אנשים מגיעים לאימון עם מסוגלות עצמית נמוכה: הם ניסו 100 פעמים ולא הצליחו, אז למה שינסו שוב? למאמן הבריאות יש כלים לחיזוק האמונה של האדם בעצמו.

יש עוד הרבה חסמים לשינוי:  רגשיים, סביבתיים, פיסיים, מחשבתיים והתנהגותיים. המאמן לבריאות  מומחה בלהבין מה עוצר אותנו מלעשות שינוי ויודע איך לסייע לנו  לפתור את החסמים הללו. או ההיפך – הוא יודע מה עוזר לאנשיםלהצליח להגשים מטרות בריאות – ולאורך זמן!

5 טיפים לשינוי בריאות מוצלח:

  1. היו אמפטיים כלפי עצמכם: ההרגל שלנו הוא לשפוט את עצמנו. יש לנו מבקר פנימי חזק שאנו טועים לחשוב שהוא עוזר לנו. אולם ההיפך הוא הנכון: ביקורת עצמית מדכאת אותנו ושולחת אותנו לעוד מנה או לעוד שעת שינה או רביצה מול הטלוויזיה. לא הלכתם להליכה כפי שתכננתם? אכלתם יותר מדי? התפתיתם לבורקס ולרוגלך? הרשו לעצמכם להרגיש אכזבה, תסכול או חרטה מבלי לקרוא לעצמכם בשמות גנאי כמו "חסרת שליטה", "עצלן", או כל גינוי אחר. שאלו את עצמכם מה אתם יכולים ללמוד מהסיטואציה ואיך תוכלו לעשות זאת אחרת בפעם הבאה.
  2. וותרו על פתרונות קסם מהירים – דיאטות מוזרות מדי, גלולות שמבטיחות הרבה מדי וכו'. שינוי הרגלי בריאות הוא תהליך ולא זבנג וגמרנו. אנחנו רוצים שמישהו אחר יעשה לנו את העבודה ומהר כי אנו לא רוצים להתאמץ. במבחן המציאות – פתרונות מהירים הם בגדר הבטחות שווא  והאמת טמונה באחריות ומאמץ אישי – וזה משתלם.
  3. תבינו ששינוי זה לא רק לפעול שונה – זה גם לחשוב שונה. אי אפשר להצליח באמת להתמיד בפעילות גופנית אם יש לנו מחשבה שפעילות גופנית זה עונש. זהו מחשבות מעכבות שינוי ונסו לשנות אותן.
    תבחרו שינוי התנהגות אחד שחשוב לכם לעשות בהתמדה, למשל פעילות גופנית ותשאלו את עצמכם למה זה חשוב לכם? למה עוד? מה זה יתן לכם? מה עוד? ערכו רשימת כל היתרונות והשתדלו להפוך את היתרונות לאישיים ומפורטים ככל שניתן.
  4. זהו את החסמים שלכם – קחו דף וכתבו את כל הסיבות למה לא לעשות את השינוי (פעילות גופנית, תזונה בריאה וכו') – ואז תעברו על כל הסיבות ותשאלו את עצמכם האם זו באמת סיבה לא לעשות. מחקו את הסיבות שהן תירוצים ולאלו שנשארו על הדף נסו למצוא פתרון יצירתי. למשל אם אחת הסיבות שעולה היא אין לי זמן – שאלו את עצמכם איך ניתן לפנות זמן והעלו כל מיני רעיונות בצורה של סיעור מוחות.
  5. התחילו בקטן – החלטתם לעשות פעילות גופנית. 5 פעמים בשבוע זה יעד קשה להתחלה. שינויים גדולים מתחילים בצעד קטן. קחו לכם יעד התחלתי שבטוח שתצליחו לעמוד בו. למשל, למי שלא עושה בכלל פעילות גופנית יהיה נכון להתחיל עם פעם אחת השבוע במשך 10 דקות.

טיפים להורים לילדים

וותרו על הפנטזיה שמישהו אחר יעשה לכם את העבודה –  ילד שאוכל באופן לא בריא, פחות מדי או יותר מדי, זו קודם כל אחריות ועבודה של ההורים. אף דיאטנית או יועצת בריאות מוכשרת ככל שתהיה לא תצליח בפגישה של פעם בשבוע לעשות שינוי כשההורים ביום יום ובמשך שנים נמצאים עם הילד ואחראיים למה הוא אוכל וכמה הוא פעיל. קחו אחריות על הרגלי האכילה והפעילות של הילד.
קחו אחריות על הבריאות שלכם – היו אתם הדוגמה של אכילה בריאה ופעילות גופנית. היו אתם הדוגמה של איך לשמור על רוגע ותקשורת מכבדת. הורים רוצים לשנות הרגלי בריאות של הילד כשהם בעצמם לא עושים פעילות גופנית ומכניסים הביתה ממתקים ומאכלים לא בריאים אחרים. התחילו בעצמכם.

ספקו סביבה תומכת – צאו עם הילד להליכות, לריצה, משחקי תופסת בגינה ופעילויות ספורטיביות אחרות. הביאו לגינה, לפיקניק ולטיול חטיפי ירקות ופירות, אגוזים, פריכיות אורז, פירות יבשים, כריך בריא במקום חטיפים וממתקים. שתו מים במקום מיצים. בשלו או הכינו עם הילדים ארוחת ערב בריאה ומגוונת ושבו לאכול עם הילדים יחד – כך תרוויחו גם הרגלי אכילה בריאים יותר וגם תקשורת וקרבה משפחתית.

מעוניינים לקבל המלצה על מאמנ/ת בריאות מוסמכ/ת באזור מגוריכם? מוזמנים להתקשר אלינו לטל'   052-7331929  03-7313939 או לשלוח אלינו בקשה למייל meirav@medicoach.co.il

לקבלת פרטים אודות קורסי אימון בריאות קרובים ברחבי הארץ מוזמנים להתעדכן בקישור הבא:קורסים