קורס אימון בריאות לאחיות וצוות מטפל

שימוש קליני במיומנויות אימון לבריאות ( health coaching) לאחיות – 

מוכר לגמול השתלמות

מהו אימון לבריאות:
בתהליך שינוי ההרגלים הבריאותיים של המטופל יש לצוות המטפל תפקיד חשוב. בין היתר עליו להנחות, להדריך ולחנך. כיום אנו כבר יודעים, כי על מנת לעודד שינוי התנהגות, לא מספיק פשוט לומר למטופל מה לעשות. הפער הקיים בין ההנחיות הקליניות לבין המצב בפועל, יוצר תסכול אצל המטופלים ואצל המטפלים כאחד.
ארגון הבריאות העולמי מציין כי 30%-50% מהחולים ימנעו באופן כלשהו מלדבוק בהנחיות ובטיפול הרפואי שנרשם להם (WHO 2003). אותו הדו"ח מגיע למסקנה כי מתן הנחיות ומידע לא מספיקים על מנת להביא לשינוי מתמשך בהתנהגות הבריאותית של חולים במחלות כרוניות.

2205875

האימון לבריאות (Medical Coaching ) –

  • מציע כלים להתמודדות עם הסוגיות של היענות והיצמדות להנחיות ולטיפול הרפואי
  • עוזר לאנשי הצוות המטפל להניע את המטופלים לקראת מוכנות לשינוי
  • עוזר למטופלים לשנות דפוסי חשיבה המעכבים שינוי
  • מעודד את המטופל לאמץ אחריות אישית ולנהל סגנון חיים בריא יותר

האימון לבריאות מאפשר לצוות המטפל, להשתמש בכלים מתחום האימון (coaching ) כדי לעזור למטופלים להשיג שינוי חיובי ומתמשך בבריאותם, באמצעות שינוי בדפוסי המחשבה וההתנהגות.
מטרת התהליך היא להגביר את המוטיבציה הפנימית של המטופל לביצוע השינוי, להוריד את ההתנגדות לשינוי ולהגדיל את הסיכויים לשינוי מוצלח בהתנהגות הבריאותית.

מטרות הקורס:
להוסיף ל"ארגז הכלים" של הצוות המטפל כלים מתחום האימון לבריאות.
להוסיף מיומנויות תקשורת המניעות לשינוי וללקיחת אחריות של המטופל לבריאותו.
להראות איך כלים ומיומנויות אלו באים לידי ביטוי באינטראקציה בין הצוות המטפל למטופל במרפאה ובמחלקה.
להראות איך יישום הגישה בשטח מקדמת את השגת המטרות הבריאותיות של המטופלים.

צוות המרצים:

4329229מירב בית און MBA– מאמנת מוסמכת לבריאות ואיכות חיים, מנהלת חב' Medicoach המתמחה באימון לבריאות, מפעילה שירות אימון לבריאות בפריסה ארצית, סדנאות והכשרות למאמנים וצוותים רפואיים.

אוכלוסיית היעד: אחיות, מטפלים, מאמנים ואנשי מקצועות הבריאות.
היקף הקורס: 56-112 שעות אקדמאיות.
עדויות אחיות משתתפות בהמשך הדף

 

תכנית הלימודים:

1. מבוא: מהו אימון לבריאות, מדוע צריך אימון לבריאות ומה ההבדל בינו לבין אימון רגיל
הדגמה ותרגול
2. מיומנויות תקשורת באימון – הגישה האימונית, יצירת אמון וכימיה עם המטופל, מיומנויות הקשבה, תשאול ושיקוף
3. שינוי התנהגות בריאותית – תיאוריות ומודלים נבחרים: המודל הטרנס תיאורטי, שלבי השינוי מודל האימון לבריאות.
4. הבניה חיובית באימון – העצמת המטופל ופתרון בעיות על בסיס גישת החוזקות
5. הגברת מוטיבציה לשינוי – הגישה המוטיבציונית, פתרון התנגדות לשינוי והגברת המוכנות לשינוי
6. תקשורת מקדמת לא אלימה עם המטופל – יצירת אמפתיה ושינוי באמצעות השפה.
7. יצירת חזון בריאות ואיכות חיים – הגברת חשיבות השינוי, תפקיד משמעות השינוי בשיפור ההיענות להמלצות הצוות המטפל
8. יצירת יעדים אישיים, איתגור המטופל, שיפור הניהול עצמי
9. יצירת תוכנית פעולה והנעה לפעולה של המטופל. הגברת הפעילות הגופנית כדוגמא.
10. פתרון חסמים לשינוי-פרדיגמות מעכבות שינוי ופתרונן.
11. העלאת המסוגלות האישית באימון – 4 המקורות של המסוגלות האישית באימון, פסיכולוגיה חיובית, הערכה עצמית
12 . יצירת סביבות תומכות – רתימת הסביבה להצלחת השינוי
13. טיפוח עצמי של המטפל, התפתחות מקצועית – מודלינג, הגדרת גבולות והימנעות משחיקה. התנסות ותרגול
14. ביצוע בשטח, הטמעת מיומנויות וכלי האימון במרפאה ובמחלקה.

שיטות ההוראה:
הרצאות 50%, הדגמות ותרגולים 50%

דרישות הקורס:
השתתפות פעילה, נוכחות חובה, היעדרות של יותר מ- 20% לא תאפשר סיום הקורס.
המלצה: התנסות אישית של האחות באימון אישי בתחום הבריאות ואיכות החיים.

הערכת הקורס:
סיכום אישי הכולל שילוב של החומר הנלמד עם התנסות אישית, הן ברמת המרפאה/המחלקה והן מתוך תהליך שינוי הרגלים של המשתתפים עצמם.

ביבליוגרפיה:
ויתוורת, ל., קימסי האוס, ה., סנדאהל, פ. (2006) . אימון קואקטיבי, כישורים חדשים לאימון אנשים להצלחה בעבודה ובחיים .

פרוצ'סקה, ג., נורקרוס, ג., דיקלמנטה, ק. (2006). להשתנות לתמיד, תכנית מהפכנית בשישה שלבים להיפטרות מהרגלים רעים.

מילר, ו.ר., רולניק, ס. (2009). הגישה המוטיבציונית, הגברת מוטיבציה לשינוי.

פריצ'ט, פ. (2007). אופטימיות מנצחת, כיצד להצליח בעולם שבו החיובי מנצח.

מאורר, ר. (2005). צעד קטן לשינוי גדול, דרך הקאיזן.

Engl, N.(2002). Reduction in the incidence of type 2 diabetes with lifestyle intervention or Metformin. Diabetes Prevention Program Research Group, J Med, 346(6)7.

Vale, M.J., et al. (2002). Coaching patients with coronary heart disease to achieve the target cholestero.Journal of Clinical Epidemiology 55:245–252

Vale, M.J., et al. (2003). Coaching patients On Achieving Cardiovascular Health (COACH). Arch Intern Med 163:2775-2783
Coleman, E.A. et al. (2006). The care transitions interventions: results of a randomized controlled trial. Arch Intern Med; 166:1822-1828

052-7331929 או במייל meirav@medicoach.co.il

תגובות והמלצות המשתתפות:

שמחתי להכיר אחיות משדות עבודה שונים ומגוונים. אני מעריכה כי בעקבות השתתפותי בקורס פיתחתי מודעות גבוהה יותר לתכני המפגש עם המטופל והתקשורת עימו. בעבודתי כאחות סוכרת הנושאים כמו שינוי אורחות חיים, מוכנות לשינוי וכו' הם מאד רלוונטיים. בעיקר שלבי השינוי, שאלות פתוחות, יצירת חזון בריאות, מיומנויות הקשבה ותשאול, חוסר שיפוטיות והעצמת המטופל.
אודה כי רק במפגשים האחרונים הרגשתי ש"השפה החדשה" שהקורס מקנה יותר שגורה בפי כיום. הופתעתי ושמחתי על כך שהקורס נגע בהרבה תכנים אישיים של משתתפות הקורס ויצר שביל משותף בין החיים הפרטיים וחיי העבודה.
מיכל, אחות סוכרת.

באופן כללי הטכניקות שנלמדו בקורס הן שימושיות מאד יחד עם זאת דורשות תרגול רב על מנת שיהיו יעילות ויהיה ניתן להשתמש בהן ביותר טבעיות בחיי היום יום. ממה שניסיתי עד כה לכל סיטואציה ניתן להפעיל טכניקה שונה וזה היופי שבאימון, הקורס נתן לי כלים בסיסים שמסייעים לי לקרוא את "המפה" את הסביבה האנושית בה אנו חיים ועובדים, ולהתנהל בצורה יעילה יותר בגישה אופטימית כי ניתן לשנות דברים (גם שהם לא תמיד בשליטתנו). כאחות אין ספק כי גישת האימון משדרגת את העשייה שלי מול המטופלים. והקורס היווה טעימה ורצון להעמיק ולהרחיב את הידע בנושא האימון האישי.
סיגלית, אחות, בת חפר

אני מאד מתחברת לנושאים שנלמדו בקורס. אומנם חלק גדול מהם היו בשבילי חדשים לגמרי אך אלה נושאים שמרגע שאתה שומע אותם , חושב אליהם ומפנים אותם – אתה כבר לא יכול לחשוב ולפעול אחרת. מבחינתי הקורס תרם גם להתפתחות מקצועית וגם להתפתחות אישית. אני מרגישה שהדלת רק נפתחה והייתי מאד רוצה להמשיך ללמוד אימון.
מרינה, אחות, ירושלים

בקורס היתה לי הזדמנות להבהיר חשיבותם של ערכים וסדרי עדיפויות. הצבתי לעצמי מטרות ויעדים, שמתי עצמי בקדמת הבמה. התחושה טובה מאד, על כך שניתן לשלוט באיכות חיי ולשפרה.
שושנה, אחות, ראש העין

"רכשתי כלים שניתן ליישמם בעבודה היומיומית שלי וגם בחיי היומיום. לא ציפיתי שבתקופה כה קצרה אוכל לבצע שינוי או לרכוש כלים לעשייה, אך זה קרה! הקורס הפתיע אותי , ובגדול. משבוע לשבוע יישמתי את הנלמד והשפה המדוברת שלי התחילה להשתנות. כיום אני חושבת פעמיים ומנסחת את השאלות מול מטופלי על מנת לעורר את המוטיבציה הפנימית או להעלות את המודעות. מסתבר לי כעת (תודות להדגמות הוירטואוזיות שלך, מירב היקרה) ששאילת שאלות היא אומנות אמיתית. הקורס היה מוחשי, ישים, ממוקד, תוסס, קונקרטי, מלהיב, מרגש, מעשיר, סוחף, מעניין ונעים. אני מסיימת את הקורס עם טעם של עוד".
סבטלנה דונסקוי, אחות מוסמכת, מכבי

כמי שעובדת כאחות שנים רבות אני אוהבת את המקומות שמאפשרים לי לשאול שאלות, להתבונן, לבחון ולרכוש מדי פעם כלים חדשים שישפרו את עבודתי ואת הרגשתי האישית. חשוב לי למצוא עניין בתחומי העשייה שלי. אהבתי ביותר את הדגש על החשיבות בהקשבה. מתן מקום לאחר לדבר על צרכיו ויכולותיו מתוך כבוד והוקרה. להגיע לפתרונות רק בסיומו של תהליך מונחה שמאפשר למטופל לחשוב ולהביא לידי ביטוי את יכולותיו ולא רק לסמוך על המטפל. נהניתי מאד מדרך הלימוד הרצינית והמכבדת, בגובה העיניים, האווירה הנינוחה, הרכב הבנות והקבוצה. אני מתכוונת להמשיך ללמוד את תחום האימון, לשלב את תחומי הבריאות אך לא להתמקד בהם בלבד, המון תודה…
דינה, אחות, גן שמואל

למדתי שבאימון לבריאות האחריות לבריאות מוחזרת למטופל. ידעתי זאת אך לא תמיד פעלתי כך. קיבלתי כלים יישומיים לקידום בריאות ואני מוצאת את עצמי יום יום משתמשת בחומרים שלמדנו ומגלה היענות רבה יותר אצל החברים המבקרים במרפאה או בביקורי בית. באופן אישי רכשתי מיומנויות שגורמות לשיפור באיכות חיי וביחסי עם בן זוגי והסביבה הקרובה. התחלתי בביצוע שינויים שלפני הקורס לא העליתי בדעתי שאוכל לבצע. למדתי לקבוע מטרות חכמות ולהשתמש בתוכנית פעולה ככלי. חיכיתי לימי רביעי נהניתי מההדרכה בקורס ומהדוגמה האישית של ענת ומירב. הייתי רוצה קורס המשך.
חסיה, אחות. נחשונים

"הגעתי לקורס במטרה ללמוד כדי למלא עוד ניקוד לגמול השתלמות. אך כבר הפגישה הראשונה הצליחה לגעת עמוק עמוק בדברים שאף פעם לא העזתי לחשוב עליהם בקול רם. למדתי על עצמי ועל היכולות שלי ולמדתי שתמיד אפשר להתחיל ממשהו ולהפסיק לדחות ל"מחר". אחד הדברים שהצלחתי ליישם הוא שהתחלתי ללכת ברגל לאחר שתקופה ארוכה נמנעתי מכך בגלל אלף תירוצים. למדתי שזה משהו שאני עושה לעצמי ומותר לי כי איכות חיים ובריאות זה ערך חשוב לי. השינוי הזה נותן לי כוח לממש עוד רצונות שלי ואני רוצה להמשיך ללמוד ולהתאמן ולהצליח להגשים אותם".
אירית, אחות מוסמכת, בי"ח השרון

"הקורס אפשר לי הזדמנות לעצור ולחשוב, להתמקד במעגל השינוי ובמיומנויות תקשורת. במסגרת עבודתי במרפאה אני עוסקת רבות בהדרכות והרצאות, נהגתי לייעץ וחלקתי ידע עם המטופלים, בעקבות הקורס שכללתי מיומנות של הקשבה אמפאטית,פרגון,העצמה ושאילת שאלות המעוררות את המטופל למחשבה ובהמשך להנעה לפעולה. מאמינה כי הובלה באמצעות הקשבה למטופל וזיהוי המוכנות שלו לביצוע שינוי באורח חייו, על פני דחיפה באמצעות שכנוע והצפה במידע, תשיג התנהגות רצויה מתוך בחירה מודעת וכן תוצאות לטווח ארוך. התרגשתי לפגוש בקורס חברות למקצוע הסיעוד המוכנות לאתגר בשינוי חשיבה אישית ומול המטופלים, להשגת מטרות באמצעות אימון לבריאות,יישר כוחנו.למירב ודרורה היקרות תודה רבה על ההנחיה המקצועית והמעצימה!"
יוכי, מנהלת סיעוד
"קורס זה גרם לי להביט מעט יותר עמוק פנימה, מה שלא קורה בדרך כלל. עם רוב הדברים שלמדתי הזדהיתי. ההשתתפות בקורס היתה מרתקת, מחכימה ומלאת עניין".
מיכל, אחות מוסמכת, השרון

"ברצוני להתחיל בכמה מילות תודה, למירב המקסימה על ההשקעה והעבודה, על הדוגמה האישית שנתת בתחומים רבים כל כך, בכנות אומר כאן שאני מעריצה אותך. וגם לחברות בקבוצה ולדרורה אני רוצה להודות על כל המחמאות, החיזוקים והמילים הטובות. בעקבות הקורס חל בחיי שינוי משמעותי. דוגמה אחת לכך היא שהפחתתי מכמות הסיגריות שאני מעשנת וזה תורם רבות לחיי לא רק בעניין הבריאותי. גם בתחום המקצועי נתרמתי רבות: אני מקשיבה יותר למטופלים ולא "קופצת" מיד לתת עצות ופתרונות לקשיים שעולים. תודה על קורס מרתק".
רחל, אחות מוסמכת, אילת

"ברצוני לציין כי נהניתי מאד מהקורס. למדתי על המשמעות של תהליכי השינוי, על השלבים שלו. כדי להשיג שינוי אצל אנשים שיש להם התנגדות צריך להביא אותם לצעדים קטנים וקודם צריך לתת להם הזדמנות להרהר על השינוי, לעבור לתכנון ורק אז לפעולה ושבעצם לא ניתן להשיג שינוי אמיתי אלא אם התהליך נעשה בצורה מושכלת, הדרגתית ובמיוחד עם שיתוף של האדם עצמו שצריך לעבור את השינוי. המטופל הוא זה שנותן את הרעיונות וההצעות לביצוע כדי שיפנים את הצורך בשינוי ויהיה בעל תחושת מסוגלות עצמית. למדתי את זה גם באמצעות ההצגה התיאורטית וגם דרך אימון אישי שהמנחה עשתה לחלק מהנוכחים. אמצעי הלימוד המגוונים הפכו את הלימודים בקורס לחוויה מיוחדת ומהנה. בנוסף התרומה של הקורס היתה בחשיפה למיומנויות של תקשורת טובה יותר,שמפחיתה התנגדות ויוצרת זרימה טובה יותר בין אנשים. הקורס הקנה לי מיומנויות תקשורת בהן אני משתמשת הן בעבודה והן בבית בתקשורת עם המשפחה שלי. אני מבינה יותר מדוע קשה לאנשים לבצע שינוי ואיך צריך לקדם אותם לקראת שינוי. אני מודה למירב, למרצים ולנוכחים על החוויה הנפלאה שקיבלתי בקורס אימון בריאות".
גילה, אחות, רמת גן

"למדתי שפה חדשה, שפה מעצימה ונעימה. שפה המתמקדת במתאמן, שפה אמפאטית ולא שיפוטית, שפה מכילה ומשקפת, שפה חיובית המאפשרת העצמה של המטופל. שפה שמאפשרת למתאמן להגיע לתשובות בעצמו , שפה שמדגישה את היש, שפה של הקשבה ואומנות ההשפעה מתוך הקשבה. מתחילת הקורס אני מיישמת מחשבות חיוביות ומצליחה להתחיל מעט לשנות מחשבות ואמונות. יישמתי מול משפחתי ומטופלי יותר הקשבה ופרגון, הפסקתי לתת עצות והצעות לפיתרון ויותר שאלתי ודחפתי למחשבה ופתרונות אישיים. הצלחתי להעביר מטופל מהרהור להפסיק לעשן להחלטה להירשם לסדנת גמילה".
יעל, אחות, סדנאות גמילה מעישון, מכבי

"פגשתי אחיות נשים מדהימות כל אחת מיוחדת בניהולה של הגדולה מכולן, מירב. למדתי שיש בי יכולת לשינוי ואני אשנה. לשנות בקטנה – הגדולה כבר תגיע. למדתי איך לדבר ולא לבוא ממקום שיפוטי. לקוח עם "בעייתיות" לא רוצה שינחיתו עליו הוראות הוא רוצה להיות שותף ולהביא את הפתרונות מתוכו ומכוחותיו. וזה עושה את ההבדל".
תלמה, אחות מוסמכת ועו"ס

למדתי שלעשות שינוי בהרגלים כמו עישון, אכילה נכונה יכול לעורר התנגדות. כאשר מטופלים נמצאים בשלב הראשון (טרום הרהור) למדתי במקום להגיד "תעשה שינוי" – להקשיב בסבלנות, לשאול שאלות. בעקבות האימון יותר מקשיבה לאחרים. למדתי שכישלון הוא לא סוף הדרך ואפשר לנסות שוב. נהניתי מהשיתוף וההקשבה של הקבוצה. תודה מירב".
רחל, אחות מוסמכת

"בדרך כלל אני משננת ומדברת עם חולי על אורח חיים בריא וגם עם בעלי (מתמודד עם סכרת) אני מוכיחה ומבקרת אותו על התנהגותו ה"קלוקלת" (בעיני) ללא הפסק. לא שמתי לב שאני טועה עד לקורס הזה, בו חדרה בי ההכרה כרעם ביום בהיר. הבנתי ששנים אני ממש לא מבינה אותו למרות שאני מאד מוקירה אותו , מכבדת ומודה לו. לאחר סיום הקורס הנפלא הזה , למרות שבאתי לקבל כלים לעבודתי כאחות, מצאתי את עצמי מטפלת בעצמי. מירב, תודה לך על מה שלימדת אותי, אוהבת ומאמינה שתצליחי בדרכך".
ציפי, אחות מוסמכת, ירושלים