מה מאפיין אנשים המצליחים לשמור על הרגלי בריאות לאורך זמן?

כולנו רוצים להצליח, להיות בריאים, יפים ומאושרים. מדוע אנשים מסוימים מצליחים בכך ואילו אחרים נכשלים? לפי כותב הספר "אל תאכלו את המרשמלו שלכם …עדיין?" * הסיבה אינה נעוצה רק בכישרון או ביכולת, אלא קשורה בדרך החשיבה שלנו. אחת מדרכי החשיבה שהוכיחו את עצמן כמנבאות הצלחה היא החשיבה על הרווח העתידי והטווח הרחוק, להבדיל מחשיבה הממוקדת בהווה וברווח המיידי.

הקשר בין היכולת לדחות סיפוק לבין הצלחה

"מחקר המרשמלו" נעשה לפני שנים ומשתתפיו היו ילדים בני ארבע (מחקר של דר וולטר מישל). במחקר הכניסו כל ילד לחדר בנפרד. אל החדר נכנסה אישה והניחה לפני הילד מרשמלו אחד. האישה אמרה לילד שהיא חייבת לעזוב את החדר למשך רבע שעה ושאם לא יאכל את המרשמלו עד שתחזור, היא תיתן לו פרס כשתחזור – מרשמלו נוסף. חלק מהילדים הצליחו לעמוד בפיתוי וחלקם לא. לאחר כמה שנים חזרו לבדוק את הילדים וגילו כי הילדים שעמדו בפיתוי ולא אכלו את המרשמלו הצליחו הרבה יותר – בלימודים, עם אחרים ובהתמודדות עם מתחים, בהשוואה לילדים שאכלו את המרשמלו. מסקנת המחקר היתה כי היכולת לדחות סיפוקים מתוך רצונך החופשי הוא גורם ניבוי ברור להישגים.

החיסרון של העדפת הרווח המיידי

"אוכלי מרשמלו" הם אותם אנשים שמעדיפים את הרווח המיידי גם אם קטן יותר על פני רווח עתידי שעשוי להיות הרבה יותר גדול. ובקיצור – מעדיפים את הפתרון הקל . דוגמאות לאכילת מרשמלו הן למשל בזבוז כל הכסף שיש לך מבלי לחסוך חלק ממנו, או אכילת מאכלים שבא לי לאכול גם אם הם לא בריאים לי. באופן כללי העדפה לחיות בהנאות ההווה תוך וויתור על פעולות שהן למען העתיד כמו למידה לתואר אקדמי, או קיום של פעילות גופנית או התנהגות למען הבריאות העתידית.

גם תגובה כועסת כלפי אנשים היא אכילת המרשמלו מוקדם מדי – היא מבטאת אי עמידה בפיתוי הרגשי ובחירה בפתרון הקל של התפרצות רגשית במקום בפתרון הנכון לטווח הארוך: השפעה באמצעות הפגנת דוגמה אישית. איננו יכולים לשלוט באנשים אחרים או באירועים. יחד עם זאת, אנו יכולים לשלוט בהתנהגותנו אנו ולהתנהגותנו יכולה להיות השפעה עצומה על התנהגותם של אחרים. כדאי לזכור כי מעשינו ביחס לאירוע או תגובתנו חשובים יותר מהאירוע עצמו ותגובה המפגינה דוגמה אישית נותנת לנו כוח השפעה עצום.

עמידה בפיתוי יוצרת פעולה

חידה: "היה היו שלושה צפרדעים ששטו במורד הנהר כשהן ישובות על עלה אחד. אחת מהן החליטה לקפוץ לנהר. כמה צפרדעים נשארו על העלה?" שלוש. מדוע ? כי ההחלטה לקפוץ והקפיצה עצמה הן שני דברים שונים תכלית. כמה פעמים החלטת לרזות וגיליתם לאחר שלושה חודשים שהמשקל ללא שינוי? כמה פעמים החלטתם להפסיק לעשן? ובפועל לא הפסקתם. ידע הוא כוח? לא בהכרח! יותר נכון להגיד כי ידע מיושם הוא כוח. אם אתם יודעים ולא עושים – כנראה שאינכם יודעים. אנשים מצליחים מוכנים לעשות. יש להם מטרה והם מתלהבים להשיג אותה. והכי חשוב – הם עושים את הדרוש כדי להשיג אותה. לנקיטת פעולה, יש השפעה מרגיעה, היות וכל פעם שאתה דוחה סיפוק מיידי ומשיג משהו בדרך למטרה, אתה נעשה יותר ויותר בטוח ביכולת שלך להמשיך.

לסיכום, אנשים מצליחים מוכנים לעשות דברים שאנשים לא מצליחים לא מוכנים לעשות. הם מוכנים לעמוד בפיתוי של הרווח המיידי, לוותר על רווח מיידי, הם שולטים בהתנהגותם ומגיבים בצורה שיש לה השפעה, הם מתמקדים בתגמול העתידי. חושבים לטווח רחוק, ויודעים להשפיע על אנשים ולקבל מהם עזרה. אנשים מצליחים מוכנים לעבוד קשה יותר. הם מוכנים להקריב יותר.

נשמע לא קל? אתם צודקים! עמידה בפיתוי המרשמלו אינה קלה. העובדה שאנו חיים בחברה של מזון מהיר ובתרבות המתמקדת בסיפוק מיידי, הופכת את משימת העמידה בפיתוי הקל למאתגרת במיוחד. אז איך עושים את זה? 2 כלים למחשבה ולביצוע:

  1. לדעת מה אתם באמת רוצים – הדרך להצלחה מתחילה בידיעה מה אתם רוצים. כדאי לזכור כל העת את המטרה הסופית ולעשות מה שנדרש כדי לממש את חלום המרשמלו הגדול במקום "לזלול בגרגרנות את המרשמלו הקטנים שבדרך". כשלא איכפת לנו מה יהיה עתידנו, קל לנו לאכול את המרשמלו שלנו ,אך כאשר היעדים ברורים, תיאורית המרשמלו הופכת לדרך חייםכש. מדובר במרשמלו שחשוב לכם – דחיית סיפוקים יכולה להיהפך לאתגר מלהיב ולאו דווקא למשימה בלתי אפשרית.
  2. לעשות למען העתיד – ההצלחה אינה תלויה בעבר שלך או בתנאי החיים הנוכחיים שלך, אלא בנכונותך לעשות מה שנדרש ממך לעשות כדי להיות מצליח. ההצלחה מתחילה כאשר אתה מוכן לעשות את הדברים שאנשים לא מצליחים אינם מוכנים לעשות. והשאלה שכל אחד צריך לשאול את עצמו היא : "מה אני מוכן לעשות היום כדי להיות מצליח מחר"?

אז מה אתם מוכנים לעשות היום כדי להצליח מחר?

ואפשר גם לפנות למאמן בריאות שילווה אתכם בדרך …
כתבה מאת מירב בית-און, מאמנת בריאות, מנהלת Medicoach, ביה"ס לאימון לבריאות ואיכות חיים למאמנים ומטפלים. טלפונים : 052-7331929. 052-7331929, מייל ליצירת קשר: meirav@medicoach.co.il

בהשראת הספר "אל תאכלו את המרשמלו שלכם…עדיין", דה פוסדה, 2008, ידיעות ספרים
אנשים שקראו מאמר זה התעניינו גם במאמרים הבאים:

כך תעשו שינוי – 11 כללים לשינוי בריא

מהו אימון לבריאות?
קורס הובלת שינוי לאנשי מקצועות הבריאות
בקורס הובלת שינוי – אימון לבריאות ואיכות חיים למאמנים ומטפלים תוכלו ללמוד כלים מבוססי מחקר לחיזוק המשמעת העצמית והתמודדות טובה יותר עם פיתויים.
נלמד כיצד לתת את הכלים הללו ללקוחות על מנת לחזק אותם בתהליך השינוי.
ובשורה התחתונה נלמד שיטה מבוססת מחקר להדרכת בריאות אפקטיבית
ולהגברת ההצלחה של הלקוחות שמגיעים אלינו (וההצלחה שלנו כמטפלים)!

לרשימת קורסי האימון לבריאות הקרובים לחצו – קורסים