מהו אימון לבריאות ואיכות חיים?

מאת: ד"ר ענת צפוני – רופאה ומאמנת בריאות, מנהלת רפואית Medicoach
מירב בית-און, מאמנת בריאות, מנהלת Medicoach

למרות הידע הכללי בדבר התועלת בפעילות גופנית ותזונה נכונה, מעטים מצליחים לשמור על שגרה המשלבת את שניהם לאורך זמן. גם אחרי קבלת מידע והנחיות מאנשי מקצועות הבריאות, רוב האנשים מתחילים תקופות של התנהגות שנאמר להם כי היא ההתנהגות ה"נכונה" ומתמידים בה לזמן קצר, אם בכלל.  נשאלת השאלה – אם זה כל כך טוב לנו ולמטופלים שלנו, למה כל כך קשה לנו לשנות את סגנון החיים שלנו ולחיות חיים בריאים יותר? יותר מזה: אם המטופל יודע שהתרופה שהרופא רושם לו מיועדת לשיפור מצבו – מדוע הוא לא נענה לטיפול ומתמיד בו?

על מנת להגיע למצב בריאותי אופטימאלי, להיענות ולהיצמד לטיפול שנרשם לנו, להפחית גורמי סיכון ולבחור בחירות נבונות תוך כדי חיים עם מחלה  כרונית – אנו נדרשים לשנות את ההתנהגות הבריאותית שלנו. השינוי הנדרש הוא קוגניטיבי ורגשי במקביל לשינוי ההתנהגותי – והוא דורש מאיתנו לנקוט עמדה אקטיבית במקום פאסיבית. עלינו לשנות הנחות יסוד בנוגע לדרך חיינו כדי לאפשר שינוי משמעותי ולאורך זמן בהרגלים ודפוסי ההתנהגות שלנו. בראש ובראשונה עלינו להחזיר את האחריות על מצבנו הרפואי לעצמנו.

לרוב, דרושה לנו עזרה כדי לבצע שינוי בסגנון החיים ולשמור על התוצאות שהשגנו. מסגרות רבות המתייחסות לאורח חיים בריא, לתזונה נבונה ופעילות גופנית מתמקדות בעיקר בהעברת מידע ובניסיון להטמיע תוכנית שנבנתה על ידי אנשי המקצוע. נושאים כגון תהליך השינוי על ששת שלביו, מקורות מוטיבציה, ניהול עצמי, תחושת מסוגלות עצמית, סביבות תומכות – זוכים לפחות התייחסות, אם בכלל.

ברוב המסגרות אומרים למטופל מה צריך לעשות לאור הידע המקצועי ומצפים ממנו להיענות, לקיים את ההוראות. באימון לבריאות מאמנים משתמשים יותר בשיחה מאשר בגישה דידקטית עם הלקוחות. הם יותר מקשיבים מאשר מדברים, יותר שואלים מאשר מייעצים ויותר משקפים  מאשר מגיבים.  אימון אינו לייעץ ללקוחות איך לפתור בעיות ולא ללמד אותם מה לעשות או לנתח את שורש הסיבה לבעיותיהם. באימון בריאות אנו מתייחסים ליכולות ולחוזקות של האדם שישרתו אותו בבואו להשפיע על התזונה, הפעילות הגופנית ועל מצבו הבריאותי. אלו כוללות יכולות רגשיות, קוגניטיביות, התנהגותיות וכן את היכולת לעצב את הסביבה לסביבה תומכת שינוי. באימון לבריאות אנו בונים את הביטחון של הלקוח ביכולתו להשיג את המטרות הבריאותיות שלו. רובנו איננו מאמינים שיש לנו את היכולת הזאת. באימון לבריאות אנו יוצרים עם הלקוח מטרה מרגשת ומחברים את הבריאות למה שאנו מעריכים יותר מכל – בלי זה בלתי אפשרי לעשות שינוי מתמשך. באימון לבריאות הלקוחות לומדים כישור חיים חדש : לפתח תוכנית אישית לאיכות חיים ולהפוך לבטוחים ביכולתם ליישם אותה.

אימון לבריאות והגישות הקיימות

האימון לבריאות הוא לא מודל מתחרה למודלים אחרים לשינוי סגנון החיים אלא בא להוסיף להם מימד נוסף. הוא לוקח בחשבון כי שינוי התנהגות הוא תהליך אישי שעל האדם לעצב ולעבור בדרך שמתאימה רק לו. לכן, כל תהליך שינוי, של כל אדם, יחייב התערבויות שונות משל זולתו שיעזרו לו באופן אופטימאלי להשיג את מטרותיו. האימון לבריאות עונה על הצורך של "תפירה אישית" של פתרונות לכל מטופל, צורך שבא לידי ביטוי כיום בתחומים רבים ברפואה.

היתרון למערכת הרפואית

השימוש באימון לבריאות מציע יתרון לא רק למטופל, אלא גם למערכת הרפואית. האימון מעלה את היעילות של ההתערבויות המבוצעות על ידי אנשי המערכת דרך הגברת ההיענות וההצמדות של המטופלים לטיפול שנרשם להם; מעצים את האחריות האישית של המטופלים לבריאותם וניתן ליישום בדרכים גמישות (פנים אל פנים, טלפון, אינטרנט, ביחידים או קבוצות קטנות).

מחקרים שפורסמו בספרות

האימון ככלי להשפעה על מדדי בריאות נחקר בעבר במספר מחלות. בין הבולטים שבהם ניתן לציין את המחקרים הבאים:
במאמר שפורסם ב- NEJM בפברואר 2002 (1) נבדקה השפעת האימון על מניעת סכרת מסוג 2. כשלושת אלפים חולים עם גלוקוז גבוה בצום או לאחר העמסה חולקו לשלוש קבוצות: קבוצה שקיבלה פלסבו, קבוצה שקיבלה גלוקופאג' 850 מג פעמיים ביום וקבוצה שלישית שעברה אימון לשינוי סגנון החיים עם מטרות של ירידה במשקל והגברת הפעילות הגופנית. זמן המעקב הממוצע אחר המשתתפים היה כשלוש שנים. תוצאות המחקר הראו כי בקבוצה שקיבלה גלוקופאג' ירדה ההיארעות של הסוכרת ב-31 אחוזים לעומת קבוצת הפלסבו. לעומתה, בקבוצה שקיבלה אימון ירדה היארעות הסוכרת ב-58 אחוזים לעומת קבוצת הפלסבו. החוקרים הסיקו כי האימון שהביא לשינוי בסגנון החיים היה יעיל יותר מהטיפול התרופתי במניעת סכרת.

שני מחקרים נוספים בדקו את השפעת האימון על מדדים בריאותיים ומדדי שביעות רצון בחולים עם מחלת לב כלילית ( CHD) (2,3). במחקר הראשון 245 חולים עם CHD חולקו לשתי קבוצות: קבוצת טיפול סטנדרטי מול קבוצת טיפול סטנדרטי בתוספת אימון. המטרה הייתה הגעה ושמירה על ערכי מטרה של כולסטרול למשך חצי שנה. התוצאה – לאחר חצי שנה ערכי הכולסטרול וה- LDL היו נמוכים בצורה משמעותית בקבוצה שקיבלה אימון לעומת קבוצת הטיפול הסטנדרטי. המחקר השני הוא למעשה הרחבה של הראשון לשישה מרכזים רפואיים באוסטרליה. שם חולקו כ-800 חולים לשתי קבוצות בדומה למחקר הראשון. מטרות המחקר  היו מדידת ירידה בערכי כולסטרול שישה חודשים לאחר רנדומיזציה ומדידת שינוי במגוון גורמי סיכון אחרים ובאיכות חיים כללית. גם במחקר זה התוצאה הייתה ירידה בערכי הכולסטרול הגדולה באופן משמעותי בקבוצה שקיבלה אימון.

בנוסף, יתרון משמעותי לקבוצת המתאמנים נצפה גם ביחס לירידה ב- BMI, ירידה בלחץ הדם, ביצוע פעילות גופנית (הליכה) ודיווח על תחושת בריאות כללית טובה ומצב רוח טוב. החוקרים מסבירים את יעילות האימון על ידי עלייה בהיענות ובהצמדות לטיפול התרופתי ולייעוץ הדיאטטי.

לסיכום:

אימון לבריאות מציע מענה לאתגרים של שינויי התנהגות בתחום הבריאות. האימון לבריאות מתייחס לנושאים כגון תהליך השינוי, מוטיבציה פנימית,  העצמת הלקוח, קביעת מטרות אופטימאליות, וכמובן הענות והצמדות לטיפול שנרשם על ידי הצוות המטפל. האימון לבריאות מספק מימד נוסף למודלים הקיימים לשינוי בסגנון החיים וגלומים בו יתרונות הן למטופל והן למערכת הרפואית.

Reference

  1. Reduction in the incidence of type 2 diabetes with lifestyle intervention or Metformin. Diabetes Prevention Program
    Research Group, N Engl J Med, Vol. 346, No. 6• February 7, 2002.
  2. Coaching patients with coronary heart disease to achieve the target cholesterol. MJ Vale et al,Journal of Clinical
    Epidemiology 55 (2002) 245–252.
  3. Coaching patients On Achieving Cardiovascular Health (COACH). MJ Vale et al, Arch Intern Med 2003; 163:2775-2783.