העבודה של ביירון קייטי

"היא לא היתה צריכה להגיד את זה"…"זה לא בסדר שבעלי מדבר אלי ככה".."הייתי צריכה לעבוד יותר…" ואם זה לא מגיע ממני, מישהו אחר עלול בכל רגע לזרוק לעברי אמירות כמו "את לא בסדר" בווריאציה זו או אחרת. בין אם אלו מחשבותינו שלנו ובין אם טענות של אחרים כלפינו, האמירות הללו מותירות אותנו עם רגשות תסכול ומועקה.

השיטה, שעוזרת לי להתמודד עם עם מחשבות מלחיצות ואותה אני מלמדת בקורסים שלנו, היא "העבודה" של ביירון קייטי. מדובר בשיטה לשחרור מחשבות שגורמות לנו סבל. אני כל כך אוהבת אותה ומודה לה ולכן בוחרת לשתף אתכם שגם אתם תהנו. אז קבלו את "העבודה"…

ביירון קייטי

תודה לך ביירון קייטי, יוצרת "העבודה"

העבודה כשמה כן היא- עבודה, והיא נעשית באמצעות 3 שלבים:

  1. זיהוי המחשבה המלחיצה
  2. חקירה שלה באמצעות סדרה של 4 שאלות
  3. הצעת כיווני חשיבה נוספים באמצעות 3 היפוכים.

להלן פירוט השלבים:

  1. זיהוי מחשבה שגורמת לנו לסבל – מחשבה כזו מופיעה בדרך כלל בצורת שיפוט או ציפייה ומתחילה במילים כמו : "צריך/חייב/מוכרח" או בקיצור צח"מ. לדוגמה: "היא צריכה לדבר אלי באופן מכבד", "אנשים צריכים להגיע בזמן", "אני מוכרחה להיות יעילה" וכדומה.
  2. סדרה של 4 שאלות – השאלות נועדו לחקור את המחשבה. 4 השאלות שיש לשאול לגבי המחשבה הן:
      1. האם זה באמת נכון?
      2. האם את/ה יכול/ה לדעת בוודאות של 100% שזה נכון?
      3. מי את/ה ואיך אתה מתנהג כשאתה מאמין במחשבה הזאת?
      4. דמיינ/י את עצמך בלי המחשבה הזו. מי ואיך תהיי/ה?

    מטרת השאלות היא לסייע לנו להבין את השלכות המחשבה עלינו ולשחרר את אחיזתנו במחשבה.

  3. ההיפוכים – מטרת ההיפוכים היא להוכיח כי המחשבה המלחיצה איננה יותר מאשר פרשנות אחת וכי ישנם עוד כיווני חשיבה אפשריים. 3 ההיפוכים למחשבה הם:
    1. היפוך פשוט של המחשבה: לדוגמה במקום "היא צריכה לדבר אלי באופן מכבד" – "היא לא צריכה לדבר אלי באופן מכבד". ואז לתת מס' נימוקים למחשבה החדשה. למשל "היא לא צריכה לדבר אלי באופן מכבד מפני שהיא לא יודעת איך/לא מסוגלת לכך".
    2. היפוך בינינו: לדוגמה: במקום "היא צריכה לדבר אלי באופן מכבד" – "אני צריכה לדבר אליה באופן מכבד". ושוב למצוא מס' נימוקים לכך. למשל: "אני בעצמי לא תמיד מדברת אליה באופן מכבד".
    3. היפוך ביני לבין עצמי: לדוגמה: במקום "היא צריכה לדבר אלי באופן מכבד" – "אני צריכה לדבר אל עצמי באופן מכבד". הנימוק: אני לא תמיד מדברת אל עצמי באופן מכבד, אני מגנה את עצמי לפעמים.

3243752

צילום של הדף עליו כתבתי בפועל את "העבודה"האישית שלי

בסוף העבודה וככל שמתרגלים את השיטה מתבהר לנו בין השאר כי:

  1. אנשים לא צריכים לעשות את מה שאנו חושבים שהם צריכים לעשות. הם עושים את שלהם. כולל אנחנו.
  2. מחשבות צח"מ(ביקורת/ציפיות מאחרים) מובילות אותנו להיות לא במיטבנו ומשפיעות לרעה על מערכת היחסים ואם זו מערכת יחסים חשובה הן משפיעות לרעה גם על איכות חיינו.
  3. המחשבות שלנו אינן כל הסיפור. יש עוד אפשרויות לחשוב על המצב.
  4. האחר כלפיו אנו שיפוטיים מתפקד כמראה עבורנו למקומות בהם אנו יכולים עוד לצמוח.
  5. המקום האמיתי בו אנו יכולים להשפיע הוא – אנו עצמנו… ונתחיל עם מחשבותינו.

לא קל לנו לתפוס כי המחשבות שלנו הן לא בהכרח המציאות. אנו מאמינים שאנו יודעים מה קורה ומה צריך לקרות והגישה הזאת לפעמים יוצרת לנו בעיות עם עצמנו, עם הסביבה ועם החיים. חקירת מחשבות, באמצעות שיטת העבודה של ביירון קייטי, חושפת את הטעות הזו, ומחדדת את ההבחנה בין מחשבות למציאות ואת העובדה שזאת לא המציאות שמייסרת אותנו, אלא המחשבות שלנו אודותיה.

"פעל ללא ציפיות" אמר לאו דזה, פילוסוף בסין העתיקה

בברכת קבלה ורוגע.
שלכם,

מירב בית-און

מאמנת בריאות
מנהלת Medicoach
בית ספר לאימון בריאות

www.medicoach.co.il

נ.ב.
מחשבות שגורמות לנו סבל כדוגמת מחשבות שיפוטיות ומחשבות צח"מ מופיעות תדיר אצל אנשים שרוצים לעשות שינוי בבריאותם. יש הרבה "צריך" והרבה ביקורת עצמית בדרך לשינוי הרגלי בריאות והשפעתם נוגדת הצלחה. על מנת לחולל שינוי התנהגותי שנשמר לאורך זמן רצוי שנחקור מחשבות כאלו ונשחרר אותן תוך שאנו מאפשרים למחשבות חיוביות יותר למלא את מקומן. עכשיו יש לכם את השיטה להתחיל להתאמן על כך.

שיטת "העבודה" של ביירון קייטי נלמדת בקורס Medicoach להיות מוביל שינוי – אימון לבריאות ואיכות חיים. הקורס מיועד למאמנים, מטפלים ואנשי מקצועות הבריאות המעוניינים להיות מומחים בהובלת שינוי בריאות. פרטים נוספים בקישור קורסים או בשליחת מייל חוזר עם הכותרת: מעוניינ/ת בפרטים נוספים אודות קורס אימון בריאות.Meirav@medicoach.co.il